Ads (728x90)

Contoh Resume Satu Halaman | Graduan baru sering merasa bimbang apabila ingin mencari pekerjaan sesuai kerana kekurangan pengalaman kerja. Apa yang kebanyakan graduan tidak tahu ialah bahawa kekurangan pengalaman profesional tidak menjadi masalah sama sekali terutamanya jika anda sedang bersaing untuk kedudukan peringkat kemasukan. Caranya korang boleh buat resume yang menarik dan gempak seterusnya boleh menunjukkan semua kemahiran yang berkaitan kepada majikan tanpa membuka mulut dahulu.

Perlu peduli dengan contoh resume atau template resume yang digunakan kerana kemungkinan besar, pengurus bahagian pengambilan telah banyak lihat resume yang sama. Anda memerlukan resume yang menonjol. Berikut adalah dua contoh format resume yang akan membantu dan membimbing korang dalam mempamerkan nilai sebenar anda sebagai calon berpontensi.

Sampel resume juga datang dalam format yang boleh dimuat turun untuk membuat ia lebih mudah bagi graduan baru untuk membuat resume sendiri. Kalau korang kreatif, tolong ubah sikit-sikit mana patut. Sebab takut nanti kat syarikat yang sama majikan tengok format sama jer. Bosan dia nak baca. Huhuuu...


Contoh Resume 1



Tips Menulis Resume:

Menggunakan bullets akan membuatkan resume anda mesra pembaca. Jadikan ia satu titik, bagaimanapun, gunakan hanya apabila ia adalah perlu. Mengenai format resume sampel di atas, kemahiran teknikal, kemahiran peribadi dan pencapaian dan tanggungjawab adalah dengan bullets manakala bahagian-bahagian lain seperti objektif kerjaya dan pengalaman pra-profesional tidak perlu. Anda perlu mengenali yang mana bahagian perlu berbullet dan yang bahagian yang harus ditulis dengan perenggan atau berterusan


Contoh Resume 2



Tips Menulis Resume:

Pastikan format resume satu halaman anda kelihatan mudah dan sebersih mungkin. Jauhkan diri daripada unsur-unsur yang menganggu mata (cth: warna terang dan jenis tulisan yang pelik). Jika anda berfikir untuk mempamerkan kreativiti anda dengan resume, berhati-hati dengan penggunaan warna dan elemen visual lain. Sila rujuk contoh resume 3, 4 dan 5 untuk mendapatkan beberapa gambaran & petunjuk mengenai bagaimana untuk membuat resume anda menarik


Contoh Resume 3



Tips Menulis Resume:

Gunakan teks tebal (bold) dan ditulis dengan huruf condong (italic) untuk menyerlahkan beberapa butiran yang lebih penting pada resume anda seperti ijazah dan pengalaman pra-profesional anda. Untuk contoh format resume yang diberikan di atas, maklumat penting seperti nama dan tajuk adalah dalam huruf tebal (bold) manakala huraian yang diperuntukkan peranan "Provided Level 1 support" (di bawah Pre-Professional Experience) adalah ditulis dengan huruf condong.


Contoh Resume 4




Tips Menulis Resume:

Anda boleh menggunakan pelbagai elemen visual untuk membuat resume anda menonjol. Menambah pop warna, sebagai contoh, adalah cara yang baik untuk membuat resume anda kelihatan lebih menonjol. Format sampel resume di atas menggabungkan warna pilihan yang menarik untuk resume tersebut. Menggunakan warna yang anda tidak biasa lihat dalam resume sebenarnya boleh memainkan peranan penting seperti boleh memberi ingatan yang kuat kepada majikan. Oleh itu, korang anda kelebihan di situ.. :)


Contoh Resume 5



Tips Menulis Resume:

Adalah satu perkara yang baik bagi anda yang baru bergelar graduan untuk buat resume satu halman ini kerana tidak perlu tulis segala-galanya kerana yang paling penting fokus kepada keperluan atau isi penting berdasarkan kepada jawatan yang ingin di mohon.


P/s: Semoga dengan pengkongsian kali ini, sedikit sebanyak dapat membantu anda memperoleh idea untuk membuat resume yang terbaik. Buat yang terbaik dan buktikan resume anda yang layak ditatap lama oleh majikan. Semoga berjaya adik-adik semua.

- Olahan semula untuk terbitan di blog ini : Buat Resume

Post a Comment