Ads (728x90)

Panduan Menulis Resume Killer!

Menulis dan membangunkan resume killer adalah tiket anda untuk mencari atau bertukar pekerjaan baru. Bukan sahaja resume boleh membantu anda anda mendapatkan pekerjaan, tetapi ia juga turut memainkan peranan penting dalam membantu anda mendapatkan gaji yang lebih tinggi atau mungkin jawatan sebagai Pengurus.

panduan menulis resume yang terbaik

Secara ringkasnya, resume ialah dokumen pemasaran. Harus diketahui, dalam resume killer terdapat banyak perbezaan antara mempromosi diri anda secara berkesan dan bunyi orang yang sombong. Untuk menonjolkan berbanding pesaing anda, resume perlu ditulis, dibentang dan diformat dengan betul. Jangan lupa bahawa untuk setiap jawatan kerja yang anda berkemungkinan besar akan bersaing dengan pencari kerja yang lain, yang turut berkongsi kemahiran dan pengalaman yang sama seperti diri anda.

Jadi bagaimana anda memastikan resume anda kelihatan profesional, killer dan memudahkan anda mendapat perhatian? Apa yang anda perlu lakukan untuk memberi diri anda peluang terbesar untuk mendapat temu duga kerja? Jawapannya adalah mudah: kuncinya ialah untuk menulis resume killer. Meningkatkan kemahiran anda penting, pengalaman dan kejayaan masa lalu supaya pembaca (pengurus pengambilan atau penemuduga) dapat memahami betapa bernilainya anda boleh dan boleh membawa anjakan baharu kepada organisasi mereka.

Berikut adalah 5 perkara yang anda boleh lakukan untuk menulis resume killer:

1. Tumpuan kepada pencapaian bukan tugas dan tanggungjawab:

Seorang pengurus pengambilan / penemuduga adalah kurang mengambil berat tentang tugas-tugas harian anda dan lebih berminat dalam pencapaian dan kejayaan lepas anda. Jika bunyi resume anda seperti senarai panjang tanggungjawab sehari-hari, maka ia adalah masa untuk menjadikan resume anda resume berasaskan pencapaian yang memfokuskan kepada menyampaikan nilai yang anda beri kepada majikan anda semasa dan yang lepas-lepas. Penyata pencapaian boleh menjadi amat berkesan dan menarik perhatian pembaca dan membezakan resume diri anda ke atas pesaing anda.

2. Contoh pencapaian yang anda dapat perlu beri fokus:

- Bagaimana anda mengurangkan kos atau memaksimumkan kecekapan perniagaan.

- Idea-idea baru, inovasi atau perubahan anda dilaksanakan yang mengakibatkan hasil yang positif.

- Anugerah Khas, penghormatan atau penghargaan (latihan kokurikulum atau pensijilan).

- Latihan atau Mentor kakitangan.

3. Gunakan contoh-contoh kuantitatif:

Penting kerana ia memberi tumpuan kepada pencapaian anda, cara terbaik untuk menyerlahkan kejayaan anda adalah melalui contoh-contoh. Menggunakan nombor, angka dan statistik untuk membuat sandaran penyataan anda. Sebagai contoh, daripada menyatakan anda "jualan meningkat, membawa kepada hasil yang lebih besar", masukkan nombor-nombor yang tepat untuk menyampaikan gambaran lengkap kepada Pengurus pengambilan / penemuduga: "meningkatkan jualan sebanyak 25% dalam tempoh 6 bulan".

4. Gunakan kata kunci yang strategik:

Menggunakan kata kunci yang strategik sepanjang kerja-kerja penulisan resume  killer anda tidak hanya untuk menangkap perhatian penemuduga, tetapi ia juga memastikan resume anda profesional tidak akan dihapuskan oleh majikan yang menggunakan program perisian resume sebagai satu cara untuk membantu dalam kerja pemilihan calon.

Membangunkan profil kelayakan atau Ringkasan Eksekutif:

Resume killer akan menarik perhatian pembaca dalam 10 saat pertama permulaan resume anda. Resume killer yang terbaik akan mencipta kesan pertama yang hebat yang membuatkan orang yang membaca resume anda akan membaca lebih lama lagi. Mewujudkan profil kelayakan atau Eksekutif RINGKASAN pada permulaan resume anda adalah satu cara yang hebat untuk memperkenalkan diri anda kepada pembaca dan segera menggambarkan kemahiran dan kelayakan secara langsung kepada pembaca.

5. Buang maklumat yang tidak perlu:

Hanya masukkan maklumat di dalam resume killer anda yang memberi nilai tambah kepada permohonan kerja anda. Maklumat yang tidak relevan hanya akan mengambil ruang pada resume anda dan memberi alasan kepada pengurus pengambilan / penemuduga bakal majikan untuk menghapuskan resume anda. Pastikan anda mensasarkan resume anda ke arah penghuraian kerja. Sebagai contoh, jika anda memohon pekerjaan sebagai Pengurus Projek, pastikan resume killer anda mengetengahkan kemahiran pengurusan projek anda. Ingat bahawa resume anda adalah satu dokumen pemasaran, jadi pastikan bahawa dokumen anda memasarkan diri anda dengan betul.

Menulis resume killer akan membantu membuka pintu dan peluang-peluang baru yang akhirnya akan membawa kepada peningkatan bilangan temuduga kerja. Tumpuan resume anda adalah bagi menonjolkan semua kemahiran hebat yang anda miliki dan akan menjadikan anda seorang yang berbaloi untuk diupah!


Post a Comment